اخلاق و فضائل

انتخاب الهی، برترین انتخاب

بر اساس آنچه در زمینهی نقش امام در سرنوشت مادی و معنوی انسانها بیان کردیم، امت اسلامی باید پیش از هر اقدام و بیش از
هر موضوع دیگر به شناخت امام و رهبر دینی و دنیایی خود بیندیشد. در صورتی که از ناحیهی خداوند، شخص معینی برای این
منصب انتخاب نشده باشد، راهی جز به کارگیری ملاکهای عقلی و تفحص و مشورت نخواهد بود، و امام و رهبر جامعه از طریق
آرای عمومی انتخاب میشود. در صورتی که، شخص خاصی از سوی خدا و یا منبع متکی به وحی (رسول خدا صلوات الله علیه)
تعیین شده باشد، مجالی برای تردید نیست؛ زیرا انتخاب الهی، برترین انتخاب است؛ چه، انتخاب و گزینش خداوند، متکی بر علم،
بصیرت، تدبیر و حکمت گستردهی او است. امامتی که شیعه برای ائمه دوازدهگانه اعتقاد دارد، امامتی است که از ناحیهی رسول
خدا (ص) – به عنوان مرجعی که با وحی در ارتباط است – برای آنان تعیین شده است. اما، چنان که قبلا نیز یادآور شدیم، معنای
انتخاب خدا و رسول خدا (ص)، وجود نداشتن و لازم نبودن ملاکهای سهگانه – علم، امانت و توان برتر – نیست، بلکه معنای آن
و ما کان لمؤمن و لا مؤمنۀ اذا قضی الله و رسوله ان یکون لهم » . وجود داشتن این شرایط در شخص امام به عالیترین شکل است
۷۹ ]. هرگاه خداوند و رسول وی حکمی صادر کردند، این حق ] « الخیرة من امرهم و من یعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبینا
برای زنان و مردان [صفحه ۴۱ ] مؤمن وجود ندارد که در آن زمینه خودسرانه و به دلخواه خود عمل کنند (و حکم خدا را نادیده
صفحه ۲۷ از ۱۵۵
بگیرند)؛ زیرا اگر کسی از حکم خدا و رسول سرپیچی کند، به گمراهی آشکار افتاده است.
برگرفته از کتاب امام باقر علیه السلام جلوهی امامت در افق دانش نوشته: احمد ترابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − = 1