اخلاق و فضائل

جلوه هایی از معارف باقرالعلوم

خاندان رسالت و اهل بیت نبوت، گنجینه داران دانش و ذخایر علوم الهی بودهاند. حرمتشان در میان امت اسلامی، نه فقط از جهت خویشاوندی با پیامبر اکرم (ص)، بلکه بر اساس ارزشهای معنوی، اخلاقی و علمی آنان بوده و هست.
در بینش شیعه، ائمه معصومین (ع) معلمان واقعی امت اسلامی، پس از رسول خدا (ص) میباشند، و علوم و معارف ناب قرآنی را تنها در مکتب الهی آنان میتوان جست.
کسانی که از ایشان روی برتافتهاند، در میدان اعتقاد، یا به جبر گرویده، یا به تفویض رو آوردهاند! و در میدان زهد و عبادت، یا به رهبانیت افتاده، یا واجبات و ضروریات را به گونهای توجیه کردهاند! و در میدان سیاست، یا به ستایش حاکمان جائر نشسته، یا به نفی مطلق حکومت اسلامی و حاکمیت دینی معتقد شدهاند!
تنها در مکتب اهل بیت است که ژرفای پیام وحی با کلیت و جامعیتش مورد بررسی قرار گرفته، و به دور از هر گونه افراط و تفریط، تبیین شده است. نه جبر و نه تفویض، نه رهبانیت و نه دنیاگرایی و تکلیف گریزی، نه جمود اندیشی در مکتب و نه علمانیت و جدا ساختن دین از مظاهر زندگی اجتماعی، نه قیاس و نه انسداد باب اجتهاد.
امام باقر (ع) همانند سایر امامان شیعه در همهی این زمینهها، موضع و بینش داشته به توضیح و تشریح و استدلال پرداخته است. از این رو، نمیتوان انتظار
[صفحه ۷۸]
داشت که در این مجموعهی کوچک، منظری جامع و کامل از معارف مکتب آن حضرت، ارائه داد، بلکه میتوان به گوشههایی، اشاره کرد.
برگرفته از کتاب امام باقر علیه السلام جلوه امامت در افق دانش نوشته آقای احمد ترابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + = 6