از دیدگاه قرآن

سوره الاعلی

اشاره
کتب تخصصی، ج‌۵، ص: ۲۱۱
«سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» [۱]
نام والای پروردگار خود را به پاکی بستای.
متن روایت‌
۱- قال الباقر (ع): اذا قرأت «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» فقل: «سبحان ربی الاعلی» و ان کان فیما بینک و بین نفسک. «۱» [۸۷]
۲- قال الصادق (ع): سبح فی رکوعک ثلاثاً. تقول: «سبحان ربی العظیم و بحمده» ثلاث مرات و فی السجود ثلاث مرات «سبحان ربی الاعلی و بحمده» لأن الله عزو جل لما انزل علی نبیه «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» قال النبی (ص): «اجعلوها فی رکوعکم» فلمّا انزل الله «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» قال: «اجعلوها فی سجودکم» … «۲» [۸۸]
۳- روی جعفر بن محمد عن ابیه عن جده قال: فانزل الله تعالی «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» فقال النبی (ص): اجعلوها فی سجودکم. «۳» [۸۹]
کتب تخصصی، ج‌۵، ص: ۲۱۲
نقد و بررسی‌
در روایت اول، امام باقر (ع) دستور می‌دهد پس از قرائت آیه «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی»؛ «سبحان ربی الاعلی و بحمده» خوانده شود.
در روایت دوم، امام صادق (ع) می‌فرماید: در رکوعتان سه بار «سبحان ربی العظیم و بحمده» و در سجد تان، سه بار «سبحان ربی الاعلی و بحمده» بگویید؛ زیرا پیامبر (ص) پس از نزول آیه‌های «فسبح باسم ربک العظیم» و «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» دستور داد به ترتیب آنها را در رکوع و سجده قرار دهند.
در روایت سوم، امام باقر (ع) به این مطلب تصریح دارد که پس از نزول «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» پیامبر دستور داد، آن را در سجود قرار دهند.
بنابراین هر سه روایت به طور ضمنی بیان می‌کند که هر چند به ظاهر، مخاطب آیه «سبح اسم ربک الاعلی» پیامبر (ص) است؛ ولی در حقیقت، دیگر مسلمین نیز مورد خطاب آنند. بنابراین باقرین (ع) از مردم می‌خواهند به پیروی از امر موجود در آیه در سجده و غیر آن به تنزیه و تسبیح خداوند بپردازند. این مطلب در روایات نبوی مندرج در کتب تفسیری شیعه و اهل سنت به چشم می‌خورد. «۱»
«قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّی وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی» [۱۵ و ۱۴]
رستگار آن کس که خود را پاک گردانید؛ و نام پروردگارش را یاد کرده و نماز گزارد.
کتب تخصصی، ج‌۵، ص: ۲۱۳
برگرفته از کتاب روایات تفسیری امام باقر و امام صادق علیهما السلام نوشته خانم لاله افتخاری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = پنج