احادیث و سخنان

معنای محدث و رسول و نبی در سخنان امام باقر

احول گوید: از زراره شنیدم که از امام باقر علیهالسلام میپرسید: مرا از معنای رسول و نبی و محدث آگاه فرما.
امام باقر علیهالسلام فرمود: رسول؛ کسی است که جبرئیل رودروی او میآید و او میبیند و با او سخن میگوید. و نبی؛ کسی است که در خواب میبیند آن طوری که حضرت ابراهیم علیهالسلام دید، و آن طوری که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیش از آمدن وحی، از اسباب و علایم نبوت را میدید، تا این که جبرئیل از جانب خدای با رسالت نزد او آمد.
هنگامی که اسباب نبوت برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم مهیا شد و رسالت نیز از نزد خدا بر او آمد، جبرئیل نزد او آمد و رودررو با او سخن میگفت، و برخی از انبیا اسباب نبوت برایش فراهم آمده بود و بدون این که در بیداری ببیند و در خواب میدید که روح (القدس) نزد آنها میآمد و با او سخن میگفت.
و محدث؛ کسی است که به او خبر داده میشود و او صدا را میشنود ولی نه در بیداری مشاهده میکند و نه در خواب میبیند.
علامه مجلسی رحمهالله در بیان این دو حدیث شریف میفرماید: علما و دانشمندان در فرق میان رسول و نبی اختلافنظر دارند، البته گروهی میگویند که: فرقی میان آن دو نیست، و گروهی که قائل به فرق هستند:
برخی گویند: رسول کسی است که علاوه بر معجزه؛ کتاب آسمانی نیز باید به او نازل شود، ولی نبی کسی است که کتاب آسمانی بر او نازل نشده و بر کتاب پیغمبر پیش از خود، دعوت میکند. برخی دیگر گویند: پیغمبری که دارای معجزه و کتاب است و با آمدن او شریعت پیشین نسخ میشد این رسول است، و کسی که دارای این صفات نباشد او نبی است. بعضی دیگر گویند: کسی که فرشته به صورت آشکار نزد او بیاید و او را امر به دعوت مردم نماید، او رسول است، و کسی که چنین نباشد، بلکه در خواب فرشته را ببیند او نبی است، و این قول رازی و دیگران است. روشن است که طبق اخبار، غیر از قول اخیر همهی اقوال باطلاند، چرا که در روایات تعداد پیغمبران و کتابها آمده، و جز پنج نفر از آنان، ناسخ شرع نبودند، پس اعتماد فقط به این روایت است که با اخبار زیادی از «کافی» تأیید شده است.
علی بن حسان، عن ابن بکیر، عن زرارة قال: سألت أباجعفر علیهالسلام من الرسول؟
من النبی؟ من المحدث؟
فقال: الرسول؛ الذی یأتیه جبرئیل فیکلمه قبلا فیراه کما یری أحدکم صاحبه الذی یکلمه، فهذا الرسول.
و النبی؛ الذی یؤتی فی النوم نحو رؤیا ابراهیم علیهالسلام و نحو ما کان یأخذ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم من السبات اذا أتاه جبرئیل فی النوم، فهکذا النبی، و منهم من تجمع له الرسالة و النبوة، فکان رسول الله رسولا نبیا یأتیه جبرئیل قبلا فیکلمه و یراه و یأتیه فی النوم.
و أما المحدث؛ فهو الذی یسمع کلام الملک فیحدثه من غیر أن یراه و من غیر أن یأتیه فی النوم.
ابن أبی الخطاب، عن البزنطی، عن حماد بن عثمان، عن زرارة (مثله). بیان: قال الجوهری: السبات: النوم و أصله الراحة. [۱] .
——————————————————————————————————————————————
پی نوشت ها:
[۱] بحارالأنوار: ج ۱۸ ص ۲۷۰ ح ۶، عن المختصر: ص ۱۲۵، عن بصائر الدرجات: ص ۱۰۹٫
منبع: پرسشهای مردم و پاسخهای امام باقر؛ احمد قاضی زاهدی؛ حاذق چاپ دوم ۱۳۸۶٫
برگرفته از کتاب دانشنامه امام باقر علیه السلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 × چهار =