احادیث و سخنان

نیاز مردم به پیغمبر و امام که حجت خدا بر خلق میباشند

در تعاقب بیان تعیین تکلیف مردم در فهم قرآن و عرضه موارد اختلاف و نزاع را به خدا و پیغمبر و اولیالامر جابر بن یزید جعفی از
حضرت امام محمد باقر علیه السلام میپرسد به چه جهت مردم به پیغمبر و امام نیازمندند -؟! امام پنجم فرمود لبقاء العالم علی
صلاحه و ذلک ان الله عزوجل یرفع العذاب عن اهل الارض اذا کان فیهم نبی و امام قال الله عزوجل و ما کان الله معذبهم و انت فیهم
– و قال النبی صلی الله علیه و آله النجوم امان لاهل السماء و اهل بیتی امان لاهل الارض فاذا ذهب النجوم اتی اهل السماء ما
یکرهون فاذا ذهب اهل بیتی اتی اهل الارض ما یکرهون. فرمود چون برای بقاء و استقرار و انتظام عالم از نظر صلاح و بقاء خلق
خداوند به وجود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام عذاب را از زمین باز میکرد چه آنها برای همیشه دنیا و مشعلداری همه
ازمنه هستند وی یک ملت و یک قوم برای یک عصری مخصوص میباشند و خدا برای یک قوم و یک ملتی پیشوای همه ملل را
معذب نمیکند بلکه به خاطر او از عذاب آن یک دسته هم میگذرد و باز به پیغمبر میفرماید خداوند قومی را که تو در میان آنها
هستی عذاب نمیکند و نیز فرمود – ستارگان امان اهل آسمان هستند و اهل بیت من ستارگان امان اهل زمین میباشند و هر وقت
ستارگان معدوم شوند ساکنین آسمان گمراه و نگران میگردند و معذب میشوند و اهل زمین هم به رفتن اهل بیت من ناگواریها
خواهند دید و به همین جهت اهل زمین به پیغمبر خدا و اهل بیت او که حجت خدا بر خلق هستند نیازمند بوده و وجود آنها اسباب
آرامش دل و بقا و سلامتی اهل زمین و موجب هدایت و ارشاد و آسایش خاطر خلق میباشند و اگر برکت وجودی و عنایات
نوعدوستی آنها شامل حال مردم جهان نباشد همه هلاک خواهند شد آنها محور چرخ زندگی و امان مردم و ملجاء و پناه و مرجع
همه مهمات و مشکلات میباشند و اگر آنی و لحظهای افاضات اشراقیه ائمه معصومین که واسطه فیض الهی هستند منقطع گردد
همگی هلاک میشوند چه آسمانها و زمین و ابر و باد و ماه و خورشید و افلاک و عناصر همه طفیل وجود آنها هستند چنانچه
خطاب فرموده لولاک لما خلقت الافلاک اگر تو ای محمد و خاندان معصومین تو نبودند افلاک و عناصر را نمیآفریدم و بدین
لحاظ بود که گفتهاند وجوده لطف و عنایته لطف آخر و غیبته منا. [صفحه ۱۷۵ ] پیغمبران در مکتب ربوبی ارشاد شدهاند و رهبران
ما در عالم روحانیت محمد و علی علیه السلام بودهاند. و همچنین امت آنها که دوستدار پیغمبران خود بودند به ارشاد انبیاء علی بن
ابیطالب را به شرحی که در کتب تاریخ انبیاء ثبت است دوست میداشتند و با این منطق تمام انبیاء سلف و دوستان آنها دوستدار
امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب وصی آخرین پیغمبر آسمانی بودهاند. قال (ع) فلا یدخل الجنه الا من احبه من الاولین و الاخرین فهو
اذن قسیم الجنۀ و النار. یعنی کسی داخل بهشت نمیشود مگر دوستان علی و کسی به جهنم نمیرود مگر دشمنان علی و در عبارت
دیگر به یکی دیگر از اصحاب خود فرمود و لا یدخل النار الا من ابغضه من الاولین و الاخرین آنگاه فرمود ای مفضل خلقت نور
علی دو هزار سال قبل از آفریدگان عالم بوده و علی بن ابیطالب علیه السلام در تمام این ادوار ولایت مطلقه الهیه را داشت و در
آخرت هم او قسیم بهشت و دوزخ است بنابراین دولت ابدی الهی به کابینه و صدارت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خاتم النبیین
صفحه ۱۲۶ از ۲۶۹
و علی امیرالمؤمنین که وحدت نوری داشتند تشکیل اداره امور آفرینش را داده و آنها در عالم کون و فساد مدیر گردش چرخ
هستی میباشند و بدین جهت حجت خدا بر خلق و مشعلدار هدایت از بدو آفرینش تا پایان آن خواهند بود چنانچه اخبار بسیاری
در دست است که پیغمبر و علی علیه السلام فرمودهاند ما با پیغمبران در سر و علن همراه بودهایم تا به کمال ارشاد و هدایت تجلی
[ کردهایم. [صفحه ۱۷۶
برگرفته از کتاب زندگانی حضرت امام محمد باقر علیه السلام نوشته: حسین عمادزاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 × = دو